Succes med en VELA-stol

Hvordan sparer man 3 timers hjemmehjælp om ugen? Og samtidig giver borger en bedre og mere selvstændig hverdag?

Det kan man ved at vælge den bedst egnede VELA-stol i forhold til borgers behov og situation. Læs hvordan i denne 3-trins guide til succes med en VELA-stol

case vaskeop glad 1 1 1

3 trin til succes med en VELA-stol

Her kan du læse om, hvordan Bente fik succes med en VELA-stol, og kunne undvære 3 timers hjemmehjælp om ugen, ved at den visiterende terapeut gennemgik de 3 trin til succes med en VELA-stol.

1. Overvej hvilken VELA stolemodel der er bedst egnet i forhold til borgers konkrete behov

  • Bente havde en VELA arbejdsstol med manuel højdeindstilling, men hun kunne ikke bruge højdeindstilling pga. manglende kræfter i benene. Hun fik ikke nok støtte fra ryglænet, så hun faldt ud til siden og sad ikke godt i stolen. Dette medførte, at hun ikke kunne udføre de aktiviteter, som stolen var tiltænkt. I stedet for lå hun i sofaen og var inaktiv.
  • Bentes sag blev genvurderet og hun fik en VELA stolemodel med elektrisk højdeindstilling og en højere ryg med mere støtte. Nu kan hun, ved et tryk på en knap, ændre stolens højdeindstilling – og ryglænet sørger for, at hun ikke falder sammen i stolen.

2. Tilpas stolen individuelt så borger støttes optimalt

  • Stolen bliver indstillet sammen med Bente, så hendes siddestilling understøttes korrekt og støtter de aktiviteter, som hun skal udføre.

3. Inspirer, vis og fortæl borger hvordan aktiviteterne kan udføres med støtte og hjælp fra stolen

  • Bente fik hjælp til, hvordan aktiviteter kan gøres lettere med stolen. For eksempel hvordan hun kunne skubbe stolen baglæns hen til vaskemaskinen og selv stå for vasketøjet med den nye hæve/ sænke-funktion – det fik hun hjælp til før.
  • Med elektrisk højdeindstilling kan Bente selv lave sin morgenmad, hvilket hun før fik hjælp til. Muligheden for at hæve og sænke stolen gør det også muligt for Bente at lave kaffe og vaske op. Til Bentes store glæde kan hun nu også være aktiv sammen med sine børnebørn, hvor hun før kun kunne ligge i sofaen i stuen.
  • Før, fik Bente tryghedsbesøg om natten, da hun før var faldet, når hun skulle på toilettet. Nu bruger hun stolen til at komme frem og tilbage til toilettet og kan selv forflytte sig over på toilettet. Hun har ikke længere brug for tryghedsbesøg og er ikke faldet siden hun fik den nye stol.
Jeg synes, at jeg er blevet mere glad. Før følte jeg, at jeg bare var lukket inde og afhængig af, at alle folk ville komme og hjælpe mig. Nu da VELA-stolen er i mit liv har jeg fået livet tilbage

Bente, glad bruger af VELA-stol

#1 Overvej hvilken stolemodel der er bedst egnet i forhold til borgers konkrete behov

Ved at følge denne model kan du let afgøre, hvilken stolemodel der er bedst egnet til borgers behov.

Nu har du afklaret hvilken stolemodel, der er bedst egnet til borger

Ud fra borgers vægt, størrelse og særlige behov skal du nu vælge siddehøjde, sæde-/ryglænsstørrelse og eventuelle tilbehør. Hvis du er i tvivl om, hvilken stolemodel der er bedst egnet til den enkelte borgers behov, så kan du få telefonisk rådgivning (9634 7600) og sparring hos VELA eller få en salgskonsulent med ud til en afprøvning.

Præsentation af vores forskellige modeller

Afspil video
På ganske kort tid har borgerne set, at det er en kæmpe fordel at have en stol, der er tilpasset deres behov.

Både ved at støtte dem smertemæssigt og ved at stolen, med de rette indstillinger, har hjulpet dem til at finde hvile og ro

Charlotte, Fysioterapeut

#2 Tilpas stolen individuelt så borger støttes optimalt

For at komme godt i gang med de daglige aktiviteter er det en forudsætning, at borger sidder stabilt og har en god siddestilling. Derfor er en individuel tilpasning af stolen nødvendig, for bl.a. at sikre at stolens højde passer til den enkelte borger, så de sidder stabilt med begge fødder fladt på gulvet. På den måde kan borger gå eller skubbe sig rundt og dermed opnå den ønskede mobilitet og aflastning – siddende i stolen.

Når stolen er indstillet til at give borger den mest optimale siddestilling, fungerer den som en stabil base, så borger kan anvende den til flest mulige daglige aktiviteter – og samtidig bruge mindst mulig energi på aktiviteterne.

Ved at lave en individuel tilpasning af stolen, så den støtter borger bedst muligt, giver du de bedste forudsætninger for, at stolen anvendes optimalt, og ikke står ubrugt hen.

Guide til indstilling af VELA-stole

Afspil video


Hvorfor er det vigtigt, at indstille VELA-stolen inden den tages i brug?

Borger aflastes og understøttes optimalt i de forskellige aktiviteter, så der ikke sker overbelastninger ved fx skuldre, nakke og lænd pga. uhensigtsmæssige arbejdsstillinger.

Borger bliver tryg og motiveret til at anvende stolen, da en korrekt indstillet stol har stor betydning for borgers brug af stolen til aktiviteter og daglige gøremål.

Det er en forudsætning, at borger sidder sikkert og stabilt med begge fødder fladt på gulvet for at kunne udføre aktiviteter og ”gå stolen rundt”.

#3 Inspirer, vis og fortæl borger hvordan de konkrete aktiviteter kan udføres med støtte og hjælp fra stolen

Gennemgå og vis borger hvordan VELA-stolen gør dagligdagen lettere, i forhold til de primære aktiviteter som stolen skal understøtte. Borger skal inspireres og blive fortrolig med stolens muligheder for støtte og stabilitet i de konkrete aktiviteterne.

De fleste borgere vil gerne selv, hvis de kan selv. Men de skal have instruktion og lære hvordan de klarer dagligdagen selv. Derfor er det vigtigt at inspirere, vise og fortælle, hvad man kan og hvordan.

  • Vis borger hvordan stolen kan benyttes til at blive mere selvhjulpen i flere aktiviteter.
  • Få borger til at prøve at ”gå” stolen rundt, så de får siddende mobilitet og faldrisiko minimeres. Vis borger hvordan det er lettere at skubbe sig baglæns i stolen i stedet for at trække sig frem, så siddestillingen bevares og risiko for shear minimeres.

Videopræsentation med forslag til aktiviteter

Afspil video

Hvorfor er det vigtigt at vise og inspirere borger til brug af VELA-stolen?

For at borger kan opretholde nuværende eller genvinde tabte aktiviteter.

For at siddestillingen bevares og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger reduceres.

For at sikre, at stolen giver borger kvalitet i hverdagen og ikke står ubrugt hen.

For at borger motiveres til daglige aktiviteter og optimerer sit energiforbrug.

At borger bliver tryg ved at bruge VELA-stolen til aktiviteter, så behovet for pleje fra andre reduceres.

Kvalificeret rådgivning og hurtig service

Rådgivning

En kernekompetence hos VELA er rådgivning og deltagelse i afprøvninger hos borger. Vi støtter terapeuten i at finde den stol, der dækker den enkelte borgers behov og som samtidig sikrer, at borger afhjælpes følger af varige funktionsnedsættelser såvel som midlertidige rehabiliteringsforløb.

Vi sætter borger i centrum og støtter kommunen i at f inde den bedste og billigste løsning. Vi er selvfølgelig altid klar til at give råd og vejledning på telefon, e-mail og chat.

Kontakt kundeservice

Hurtig responstid

Service er en anden af VELAs kernekompetencer. Vi har fire servicecentre i Danmark og har derfor en hurtig responstid på service, reparation og ombygning.

Vores produktspecialister har altid et stort udvalg af reservedele med i bilerne. Derved kan arbejdet ofte udføres hos borger, så de ikke skal undvære deres stol.

Find din konsulent

Vælg sprog

Dansk English Deutsch Norsk Svenska